Thursday, May 04, 2006

nostalgia bersama arwah

Aku ingat lagi, kali pertama aku berkenalan dgn arwah adalah masa Q-Talk, Back-to-Basics (tahun 2003) semasa aku menjadi MC. Rakan MCku yg memperkenalkan kami. walaupun tak berapa kenal (maklumla baru masuk kerja), aku ikut geng2 department arwah makan sata and kepok lekor kat area kuala kemaman. time tu arwah pon ada, dan arwah telah belanja kami semua. katanya, duit transfernya dari KL ke kerteh. dari situ aku mula mengenali sikap arwah yg sgt generous, tak pernah lokek, sanggup bersusah payah demi kawan. tak payahla aku ceritakan, aku rasa semua yg mengenali arwah memang sangat senang dgn sikapnya itu.

semenjak dari hari tu, aku dah banyak berurusan dgn arwah, bukan setakat keja, i.e. buat contract catering sama2, tetapi juga dlm soal hati. sepanjang perkenalan aku, memang arwah seorang pendengar yg setia, pandai menasihati dan amat menghormati kawan. banyak rahsia yg dikongsi bersama, suka duka, tawa sendu dan lain2 lagi. dengan erti kata lain, aku amat menyenangi arwah!

aku juga menjadi penumpang tetap arwah dari/ke KL masa weekends, public holidays, etc. even kami selalu jugak plan nak balik sama2. dlm kereta, banyaklah yg kami discuss, daripada kerja sampaila segala2 rahsia. arwah pernah kata, maknya kata 'nyawa kat atas jln' sebab kerap sgt balik ke kl. dgn kecelakaan jln raya yg banyak sekarang ni, memang agak merisaukan jugala. tak sangka arwah menemui ajalnya disebabkan kemalangan, tetapi bukan semasa pulang ke kl, tetapi hanya untuk makan malam sahaja.

dlm kerja pula, aku memang selalu bersama arwah present paper catering di KL. macam2 kenangan ada, waktu kena bambu ngan JoDas, masa paper tak approve, etc. pernah kami bermalam bersama di Hotel Maya semata-mata nak menyiapkan justification paper kami. Alhamdulillah, arwah telah banyak menolong kami (aku dan dept) dlm paper ni. dah settle pon suma tu. memang arwah sgt lega dpt settlekan paper yg bermasalah ni.

Selain paper, arwah juga ada mengikut aku ke offshore masa berbuka puasa. aku bersyukur sbb arwah ada menemani aku mlm tu (selalunya aku sorang je) sbb ditakdirkan kejadian yg buruk telah berlaku. kalau aku sorang, tak tau la apa yg akan terjadi. cukupla aku cerita yg ni sahaja. hanya beberapa org rakan rapat (geng ketat) yg tau. banyak kisah suka duka aku dengan arwah. Masa di Vietnam sangat indah, memang kami sgt seronok berbelanja untuk org yg tersayang.

shopping2 kat vietnam

boleh dikatakan hampir semua aktiviti melibatkan arwah. antaranya mentor mentee (kami buat layang2 bersama2!), berkelah di pantai kemasek (farewell k lina), sekolah angkat, dinner ngan MOD, tgk kelip2, penyu, pc fair dan banyak lagi. itu tak kira lagi masa pi kemaman.kuantan, buka puasa sama2, dll.......

aku terasa kehilangan dia. still and always be. rasa ralat juga kerana minggu terakhir dgnnya, aku ada menolak 2 pelawaannya untuk makan mlm sbb aku dah makan bersama housemates :-(

walaupun berat, aku redha di atas pemergiannya. perjalanan arwah di dunia telah selesai, bagaimana pula dgn kita yg tak tentu amalannya? kadang2, aku still tak percaya yg arwah dah takda. tp bila aku mengimbas kembali kejadian yg berlaku, aku redha dan percaya jua.

kawan2, anggapla ini satu dugaan yg amat berat (mungkin terlalu berat untuk sesetengah rakan - you know who you are). segala apa yg kita buat hendaklah the best, sbb bila2 masa saja Allah akan amik kita. yg berhajat tu, tunaikanla hajat secepat mungkin. appreciate lah org yg tersayang...

salam kerinduan kami buatmu, Arwah Zahharilizma bt Izhar. Semoga anda ditempatkan bersama-sama org yg beriman. Amin.Al- Fatihah.

jam, 07/05/2006 02:33 PM

Labels:

1 Comments:

Blogger zhu m said...

i am sorry for your loss.

1:38 PM  

Post a Comment

<< Home